10 simpele hacks voor snelle SEO resultaten

Search Engine Optimization is een term die miljoenen mensen iedere maand googelen. Als je het goed wil doen, is het een tijdrovende langetermijnstrategie die heel wat werk vergt. Wanneer je de juiste technieken en methodes nauwgezet toepast, zal je je website met de tijd hoger zien ranken in de zoekresultaten. Maar wat als je nú resultaat wil? Gelukkig zijn er enkele hacks om je website flink omhoog te duwen, zonder dat je een raketgeleerde in de ‘SEO-wetenschap’ moet zijn.

Deze snelle SEO tips zijn eenvoudig toe te passen en kunnen geweldige resultaten opleveren om de concurrentie in de gracht te rijden.

1. Verbeter de kwaliteit van je content

Verbeter de kwaliteit van je content op regelmatige basis en hou rekening met de behoeften van je lezers. Meer nog, het verbeteren van de kwaliteit moet een van je topprioriteiten zijn omdat het een van de belangrijkste vereisten is om hoger te rangschikken in Google. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:

Een handig trucje: geef voorrang aan de eerste vijf tot dertig URL’s in de zoekresultaten van Google Search Console en sorteer ze op potentieel zoekvolume en relevantie. Het gedrag van je bezoekers vind je in Google Analytics terug bij Gedrag > Site-content en dan Alle pagina’s. Wat zijn de pagina’s die het drukst bezocht worden en welke jagen je lezers net weg? Zoek naar verbeterpunten door de URL’s te vergelijken met die van je concurrenten.

2. Optimaliseer bestaande pagina’s

Je hoeft niet noodzakelijk het warm water opnieuw uit te vinden door je hele website van nieuwe content te voorzien. Voor een snelle win zonder SEO kosten is het ook interessant om je bestaande pagina’s een beetje te finetunen. Onderzoek per pagina je title tags, meta descriptions, kopjes, alt tags, interne anchor teksten en de platte tekst. Gebruik de Yoast SEO plugin om te checken of de SEO-basisregels van je website in orde zijn.

3. Bouw rijke anchor texts in

Google gebruikt zogenaamde ‘crawlers’ of ‘spinnen’ om het wereldwijde web af te schuimen en de content te indexeren. Het is dus cruciaal dat deze automatische zoekbots meteen snappen waarover je pagina gaat. Gebruik relevante interne anchor tekst (de zichtbare tekst van een HTML hyperlink waar je op klikt) om de taak van crawlers gemakkelijker te maken. In plaats van links als ‘klik hier’ of ‘deze website’ gebruik je beter een anchor tekst die overeenkomt met je keyword of minstens je zoekterm beter omschrijft.

4. Installeer een XML sitemap

Een beetje in de lijn van de vorige tip, doe je er goed aan om ook een XML sitemap van je website te maken. Dit is als het ware de blauwdruk van een hele website. Het toont alle links waar de Googlebot alle pagina’s en berichten kunnen vinden, hoe ze georganiseerd zijn en wanneer ze het laatst aangepast werden. Zo’n XML sitemap helpt de crawlers om alles op je website in een oogwenk te analyseren. Een sitemap maken kan met WordPress plugins zoals Yoast of Google XML Sitemaps.

5. Content optimaliseren

Wanneer je toch bezig bent om de grove borstel door je website te halen, ga dan op zoek naar verouderde content die de toets van de prullenbak niet kan doorstaan. Verwijder ook alle duplicate of dubbele content, dat om te vermijden dat Google zou moeten kiezen tussen jouw pagina of die van een concurrent. Als je dan aan het kortste eind trekt, heeft dat onvermijdelijk een negatieve invloed op je ranking. Je wil immers vóór je ‘concullega’ (voor zover je je competitors ooit als collega’s zou willen beschouwen) staan en niet erachter.

6. Gebruik Google My Business

Voer de gegevens van je organisatie in op Google Mijn Bedrijf – op die manier zijn je bedrijfsgegevens overal hetzelfde in de verschillende platformen van Google, zoals Google Search en Google Maps. Een goede vindbaarheid op het net vergroot de kans om hoger te ranken!

google mijn bedrijf

7. Stel de bestaande keywords van je website op punt

Eerder dan op zoek te gaan naar nieuwe keywords, is het soms interessanter om je bestaande zoekwoorden te verfijnen. Die keywords vind je terug in de Search Traffic Analytics sectie van de Search Console. Focus daarbij vooral op lange keywords! Internauten zoeken tegenwoordig immers op langere zoektermen en het geeft bezoekers ook betere antwoorden op heel specifieke vragen. Door gebruik te maken van lange keywords met vier of vijf woorden heb je meer kans om je concurrenten te overtroeven!

Als je een blog schrijft over mondkapjes, ben je beter af met een lange zoekvraagterm in plaats van met het keyword ‘mondkapje’.

keywords op punt stellen

8. Verhoog de snelheid van je website

Trage laadtijden zijn dodelijk voor je SEO-ranking. Het algoritme van Google kijkt onder andere ook naar de snelheid van een website om pagina’s te rangschikken. De laadtijden met slechts een seconde versnellen, vergroot de gebruikerservaring enorm. Trage laadtijden zorgen er ook voor dat gebruikers minder lang op je pagina blijven en dat kan een negatieve impact hebben op je ranking. Gebruik Google PageSpeed Insights om te checken hoe je website presteert!

9. Fix de 404-errors op je website

Niets zo ergerlijk als een 404 error pagina. Het is niet alleen om je dood te ergeren, maar het duwt ook de bounce rate van je website naar boven. Het bouncepercentage staat voor de gebruikers die zich maar door één pagina laten boeien en dan ‘afgeketst’ worden. Als je veel bezoekers hebt die onmiddellijk weer vertrekken, zegt dat iets over de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van je pagina (of het gebrek eraan). Er zijn genoeg tools voorhanden die dit probleem oplossen en je website regelmatig checken op 404 errors en ze automatisch omleiden naar relevante pagina’s. De meeste SEO pakketten bevatten dan ook standaard een 404 foutmelding hygiëne check.

10. Wees mobielvriendelijk!

Een van de snelste manieren om snel resultaat te boeken op het gebied van SEO is door je website mobielvriendelijk te maken. Om het met enige overdrijving te zeggen: heb je geen mobile friendly website, dan heb je beter helemaal géén website. Google bevoordeelt immers systematisch mobilevriendelijke pagina’s omdat mensen nu eenmaal meer en meer hun telefoon gebruiken om dingen op te zoeken. Een absolute must is om je website even door de Mobielvriendelijke Test te halen. Als je gebuisd bent, is het hoog tijd om je website responsiever te maken (lees: een design te kiezen dat rekening houdt met het schermformaat van het apparaat waarop de site wordt bekeken). Een bekwame webdesigner zal hier altijd rekening mee houden.

Voilà! Met deze tips zal je je website snel op de SEO-ladder zien opklimmen zonder SEO tarieven. En hoewel SEO altijd een proces van lange adem is en iets is dat nooit ‘af’ is, is het altijd leuk om snel te kunnen scoren!