+32 472 33 40 66

info@deal-webdesign.be

Klein Parksken 1A - 9300 Aalst

Professionele webshop laten maken? Dat doe je met deze 16 handige tips:

1. Lancering

professionele webshop laten makenEen van de grootste fouten die mensen maken is dat ze hun webshop te snel willen lanceren. Zorg eerst dat webshop goed werkt en test hem verschillende keren uit. Blijf testen. Vraag dit ook aan collega's en vrienden.

De webshop moet vertrouwen uitstralen en er goed uitzien. Geen rommeltje van producten met slechte foto’s dus, maar wel een ordelijke gestructureerde website met mooie afbeeldingen. Geef een duidelijk telefoonnummer + e-mailadres op. Zet ook een foto van de zaakvoerder online. Mensen kennen graag hun verkoper(s).

2. Geduld

Is de professionele webshop na 6 maanden nog steeds geen succes? Geen paniek. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar en geef het niet op na 6 maanden. Echt succes komt pas na lang en hard werken.

3. Prijs

Onlineshoppers hechten vooral belang aan prijzen en verzendkosten. Probeer dus om de verzendkosten gratis te houden en hou de marges laag. 75% van alle e-shoppers denkt immers online een betere deal te kunnen krijgen dan in een fysieke winkel. Het potentieel van een online webshop valt niet te onderschatten. Zorg dus dat u het onderste uit de kan haalt.

4. Win het vertrouwen van de bezoeker

Voor de Belgische consument is vertrouwen cruciaal om bij een bepaalde webshop iets aan te kopen. Om de online koper nog meer vertrouwen te geven tijdens zijn/haar aankoop bij een webwinkel, werden kwaliteitslabels als SafeShops en BeCommerce in het leven geroepen. Door deze logo's in uw webshop weer te geven, laat u zien dat u voldoet aan de meest recente wetgeving. Uw webshop straalt zo meer vertrouwen uit naar uw bezoekers toe.

5. Reclame en marketing

Het is belangrijk dat u op verschillende socialmediakanalen promotie voert voor de webshop. Denk maar aan Instagram, Facebook, Google Adwords, SEO, nieuwsbrieven, ...

Omschrijf goed wat de voordelen voor de klant zijn. De klant moet voelen dat de online webwinkel er in de eerste plaats voor hem/haar is:

6. Veilig online betalen

Vele mensen geraken tot aan de betaalpagina... en haken dan af. Spijtig! Optimaliseer deze pagina en doe zeker onderzoek in Google Analytics. Vaak voorkomende redenen voor het verlaten van een webshop zijn onduidelijkheden over het retourbeleid en onverwachte (hoge) verzendkosten. Een vlotte checkout en gratis verzendkosten zijn dus een echte aanrader.

Kies voor veilige, betrouwbare spelers als Mollie of Multisafepay. Deze bieden Bancontact, VISA, Mastercard, Paypal, iDeal,... aan. Verwacht u meer dan 300 transacties per maand? Schakel dan over op Ingenico: geen tarief/percentage per transactie, maar wel een vast abonnement. Gebruik zeker ook een SSL certificaat zodat alle onlinetransacties versleuteld verlopen.

7. Foto's

Zorg voor goede foto's met een inzoomfunctie. Mensen zijn immers gek op details. Een duidelijke, professionele foto kan het verschil maken. Bezoekers die te ver van de fysieke winkel wonen, moeten overtuigd worden om online te kopen. Zorg dat iedere foto op exact dezelfde manier getrokken is, telkens met een witte achtergrond.

 

 

8. Onderzoek

professionele webshop laten maken AalstGa minstens 2 keer per jaar door Google Analytics en onderzoek welke producten wel of niet bekeken worden. Op welke pagina's vertrekken de meeste bezoekers? Welke woorden typen ze in de zoekbalk? Uit Google Analytics kan u heel wat nuttige informatie afleiden!

9. Acties en kortingen

Werk campagnes uit, waarbij de klant op bepaalde dagen korting krijgt op alle producten. Mensen houden van kortingen en zijn er erg gevoelig voor. Geef ze nog meer korting als ze de actie delen op Facebook. Zo gaat de bal aan het rollen.

10. Maak het verschil

Mensen vinden een bepaald product tegenwoordig op verschillende webshops. Zorg ervoor dat ze dit product bij jou bestellen door de beste service aan te bieden, gratis verzendkosten, snelle levertermijn, eenvoudig retourbeleid of een tijdelijke promotie. Je zal de klant moeten overtuigen dat je beter bent. Verzorg een leuke blog, post video's op social media, geef de mensen korting indien ze het product sharen, ...

Geef ook hulp bij problemen, en dit met een snelle opvolging van het probleem. Wanneer je bij een probleem voor een wow-ervaring kan zorgen, dan is ieder probleem met een bestelling een kans om klanten voorgoed voor je te winnen. Zulke klanten zijn zo tevreden dat ze aan iedereen vertellen over jouw webwinkel. De mening van vrienden wordt belangrijker en belangrijker. Iemand die jouw webshop aanraadt, zal zorgen voor een gratis, nieuwe klant.

Een slechte klantenservice doet echter net het omgekeerde, 1 slechte ervaring met een webshop die niet goed opgevolgd zorgt meestal voor een verloren klant. Die verloren klanten maken vaak ook nog eens ongewenst slechte reclame. Dit moet je ten alle tijden voorkomen!

11. Passie!

De hoofdreden om een webshop te starten moet passie zijn. Passie voor jouw product. Als je hart bij je product ligt, komt alles goed.

12. Definieer jouw USP

De concurrentie is moordend. Bepaal daarom wat jouw webshop uniek maakt. Dit noemen we Unique Selling Point. Wat bied jij aan dat niemand anders doet? Niet gemakkelijk, maar zéér belangrijk.

13. Algemene voorwaarden

Een bezoekje aan een advocaat is geen overbodige luxe. Deze kan voor jouw webwinkel een document met algemene voorwaarden leveren. Dit is belangrijker dan je zou denken en bevat belangrijke informatie over de betaling van producten, de leveringsvoorwaarden en de garantie voor de geleverde producten. Kijk hiervoor ook eens naar de algemene voorwaarden van andere webshops en kijk na wat zij allemaal melden in hun document.

14. Geef jouw webshop een gezicht

Wil je het vertrouwen van je potentiële klanten winnen, dan is het belangrijk je webshop menselijker te maken. Bezoekers van je webshop moeten het gevoel krijgen dat ze met een echt persoon zaken doen in plaats van met een bedrijf. Voeg daarom op jouw webshop een foto van jezelf of je werknemers toe. Geef mensen via Facebook een blik achter de schermen van je webshop. Post een leuke foto van je werknemers in actie of van wanneer jullie op teambuilding gaan. Voeg gerust een "over ons" pagina toe waar je het verhaal achter je webshop vertelt. 


15. Prijspsychologie

16. Last but not least: cookiemelding!

Wilt u dat uw webshop voldoet aan de Europese eisen en wetgeving inzake Privacy en Cookies? Plaats dan een cookiebericht op uw website (bescherming van persoonsgegevens). Dit is sinds 2018 verplicht voor iedere webshop.

Voorbeeld webshop

Breng zeker een bezoekje aan de webshop van De Kleine Zeppos, Piano's Verhulst of De Zoete Zonde, en ontdek wat mogelijk is. Heeft u hulp nodig bij het laten ontwikkelen van uw webshop? Neem gerust contact op. Wij voorzien voor ieders budget een oplossing en werken vanuit Aalst voor heel Vlaanderen.