Professionele webshop laten maken? Dat doe je met deze 8 tips:

1. Lancering

professionele webshop laten maken regio AalstEen van de grootste fouten die mensen maken is een te snelle lancering van hun webshop. Zorg er voor dat de webshop goed werkt en test deze meermaals uit eerst. Probeer alles eerst uit en blijf testen. Vraag dit ook aan collega's en vrienden.

De webshop moet ook vertrouwen uitstralen en er goed uitzien. Geen rommeltje van producten met slechte foto’s, maar een ordelijke gestructureerde website met mooie foto’s. Toon ook een duidelijk telefoonnummer + e-mailadres. Zet ook een foto van de zaakvoerder online. Mensen weten graag bij wie ze kopen.

2. Geduld

Als je een professionele webshop hebt laten maken, en deze is geen succes na 6 maanden dan is dat nog reden tot paniek. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar en geef het aub niet op na 6 maanden. Het echte succes komt pas na een hele tijd hard werken.

3. Prijs

De prijzen en de verzendkosten zijn hét belangrijkste bij online shoppers. Zorg dan ook indien het kan voor gratis verzendingskosten en hou de marges laag. 75% van alle online shoppers denkt immers online een betere deal te kunnen krijgen dan in een fysieke winkel. Het potentieel van een online webshop valt niet meer te onderschatten. Zorg dus dat je het onderste uit de kan haalt.

4. Safeshop kwaliteitslabel

Om de online koper nog meer vertrouwen te geven tijdens hun aankoop op een webshop, werd het SafeShops kwaliteitslabel ingeroepen. Pas als jouw webshop aan een hele hoop voorwaarden voldoet, kan deze het SafeShops kwaliteitslabel krijgen. Hiervoor wordt een onafhankelijk juridisch bureau ingeschakeld. Deze zal jouw webshop doorlopen en jou voorzien van advies zodat jouw webshop voldoet aan de Belgische e-commerce wetgeving. Je ontvangt van SafeShops een aantal interessante documenten zoals de algemene voorwaarden, privacy policy, ... Meer informatie nodig? Bezoek dan zeker eens hun website!

 

 

5. Reclame en marketing

Het is belangrijk om op verschillende social media kanalen promotie te voeren voor jouw webshop. Denk maar aan Instagram, Facebook, Google Adwords, SEO, nieuwsbrieven, ...

6. Online betalingen

Vele mensen geraken tot de betaalpagina... en haken dan af. Spijtig! Optimaliseer deze pagina en doe zeker eens een onderzoek in google analytics. Redenen om de webshop te verlaten waren onduidelijkheden over het retourbeleid en onverwachte (hoge) verzendkosten. Een vlotte checkout en gratis verzendkosten zijn dus een echte aanrader. Persoonlijk zou ik kiezen voor Multisafepay of Mollie.

7. Foto's

Zorg voor goede foto's met een zoom-in functie. Mensen zijn verzot op details en een duidelijke, professionele foto kan het verschil maken. Bezoekers die ver buiten de streek wonen, moeten overtuigd worden om online te kopen, aangezien ze te ver wonen van de fysieke winkel om een bezoekje te komen brengen. Zorg ervoor dat iedere foto op exact dezelfde manier getrokken is, met een witte achtergrond telkens.

webshop laten maken aalst

8. Onderzoek

Duik minstens 2 maal per jaar in jouw Google analytics en onderzoek welke producten bekeken worden en welke niet. Op welke pagina's vertrekken de meeste bezoekers? Welke woorden typen ze in de zoekbalk?

9. Maak het verschil

Mensen vinden een bepaald product tegenwoordig op verschillende webshops. Zorg ervoor dat ze dit product bij jou bestellen door de beste service aan te bieden, gratis verzendkosten, snelle levertermijn, eenvoudig retourbeleid of een tijdelijke promotie. Je zal de klant moeten overtuigen dat je beter bent. Verzorg een leuke blog, post video's op social media, geef de mensen korting indien ze het product sharen, ...

Geef ook hulp bij problemen, en dit met een snelle opvolging van het probleem. Wanneer je bij een probleem voor een wow-ervaring kan zorgen, dan is ieder probleem met een bestelling een kans om klanten voorgoed voor je te winnen. Zulke klanten zijn zo tevreden dat ze aan iedereen vertellen over jouw webshop. De mening van vrienden wordt belangrijker en belangrijker. Iemand die jouw webshop aanraadt, zal zorgen voor een gratis, nieuwe klant.

Een slechte klantenservice doet echter net het omgekeerde, 1 slechte ervaring met een webshop die niet goed opgevolgd zorgt meestal voor een verloren klant. Die verloren klanten maken vaak ook nog eens ongewenst slechte reclame. Dit moet je ten alle tijden voorkomen!

10. Passie!

De hoofdreden om een webshop te starten moet passie zijn. Passie voor jouw product. Als je hart bij je product ligt, komt alles goed.

11. Veilig betaalverkeer

Kies voor een betrouwbare speler zoals Mollie of Multisafepay. Je bent immers met iemand anders zijn kaart transacties aan het uitvoeren. Kies voor een veilige partner. Deze spelers bieden Bancontact, VISA, Mastercard, Paypal, iDeal,... aan.

12. Last but not least: cookie melding!

Wil je graag dat jouw webshop aan alle Europese eisen en wetgeving op het gebied van Privacy en Cookies voldoet? Laat dan een cookie-bericht op je website plaatsen (bescherming van persoonsgegevens). In dit kader zou ik ook zorgen voor algemene verkoopvoorwaarden. Deze verstrekken de klant informatie over de betaling van producten, de leveringsvoorwaarden en de garantie voor de geleverde producten.

Voorbeeld webshop

Bezoek zeker eens www.de-zoete-zonde.be, dan kan je alvast eens kijken wat er mogelijk is. Hulp nodig bij webshop laten ontwikkelen? Contacteer ons dan gerust. U zal merken dat er voor ieders budget een oplossing voorzien is! Wij werken vanuit Aalst voor heel Vlaanderen.