Professionele webshop laten maken? Dat doe je met deze 15 handige tips:

1. Lancering

professionele webshop laten maken regio AalstEen van de grootste fouten die mensen maken is een te snelle lancering van hun webshop. Zorg er voor dat de webshop goed werkt en test deze meermaals uit eerst. Probeer alles eerst uit en blijf testen. Vraag dit ook aan collega's en vrienden.

De webshop moet ook vertrouwen uitstralen en er goed uitzien. Geen rommeltje van producten met slechte foto’s, maar een ordelijke gestructureerde website met mooie foto’s. Toon ook een duidelijk telefoonnummer + e-mailadres. Zet ook een foto van de zaakvoerder online. Mensen weten graag bij wie ze kopen.

2. Geduld

Als je een professionele webshop hebt laten maken, en deze is geen succes na 6 maanden dan is dat nog reden tot paniek. Doe een eerste evaluatie na 2 jaar en geef het aub niet op na 6 maanden. Het echte succes komt pas na een hele tijd hard werken.

3. Prijs

De prijzen en de verzendkosten zijn hét belangrijkste bij online shoppers. Zorg dan ook indien het kan voor gratis verzendingskosten en hou de marges laag. 75% van alle online shoppers denkt immers online een betere deal te kunnen krijgen dan in een fysieke winkel. Het potentieel van een online webshop valt niet meer te onderschatten. Zorg dus dat je het onderste uit de kan haalt.

4. Win het vertrouwen van je bezoeker

Vertrouwen is één van de belangrijkste factoren voor Belgische consumenten om bij een bepaalde webshop te kopen. Om de online koper nog meer vertrouwen te geven tijdens hun aankoop op een webwinkel, werd het SafeShops kwaliteitslabel ingeroepen. Pas als jouw webshop aan een hele hoop voorwaarden voldoet, kan deze het SafeShops kwaliteitslabel krijgen. Hiervoor wordt een onafhankelijk juridisch bureau ingeschakeld. Deze zal jouw webshop doorlopen en jou voorzien van advies zodat jouw webshop voldoet aan de Belgische e-commerce wetgeving. Je ontvangt van SafeShops een aantal interessante documenten zoals de algemene voorwaarden, privacy policy, ... Meer informatie nodig? Bezoek dan zeker eens hun website. Een ander Belgisch keurmerk voor webshops is BeCommerce. Ook zij controleren webshops een een hele reeks voorwaarden, waarna ze hun keurmerk al dan niet toekennen. Door deze logo’s te tonen op je webshop laat je zien dat je voldoet aan de meest recente wetgeving. Jouw webshop straalt dan meer vertrouwen uit naar je bezoekers.

 

 

5. Reclame en marketing

Het is belangrijk om op verschillende social media kanalen promotie te voeren voor jouw webshop. Denk maar aan Instagram, Facebook, Google Adwords, SEO, nieuwsbrieven, ...

Omschrijf hierbij goed wat de voordelen voor jouw klanten zijn. Waarom zou de klant niet gewoon zijn bestelling doorgeven via de telefoon? De klanten moeten voelen dat de online webwinkel er in de eerste plaats voor hen is: 24/24 open | prijzen en productinformatie te allen tijde online beschikbaar | de mogelijkheid om honderden producten online te vergelijken | een pagina waar de klant een overzicht kan zien van zijn bestellingen en facturen

6. Online betalingen: veilig

Vele mensen geraken tot de betaalpagina... en haken dan af. Spijtig! Optimaliseer deze pagina en doe zeker eens een onderzoek in google analytics. Redenen om de webshop te verlaten waren onduidelijkheden over het retourbeleid en onverwachte (hoge) verzendkosten. Een vlotte checkout en gratis verzendkosten zijn dus een echte aanrader. Kies voor een veilige, betrouwbare speler zoals Mollie of Multisafepay. Deze spelers bieden Bancontact, VISA, Mastercard, Paypal, iDeal,... aan. Indien je meer dan 300 transacties verwacht per maand kan je best omschakelen naar Ingenico. Zij hebben namelijk geen tarief/percentage per transactie, maar werken met vaste abonnementen. Gebruik ook zeker een SSL certificaat zodat alle online transacties versleuteld verlopen.

7. Foto's

Zorg voor goede foto's met een zoom-in functie. Mensen zijn verzot op details en een duidelijke, professionele foto kan het verschil maken. Bezoekers die ver buiten de streek wonen, moeten overtuigd worden om online te kopen, aangezien ze te ver wonen van de fysieke winkel om een bezoekje te komen brengen. Zorg ervoor dat iedere foto op exact dezelfde manier getrokken is, met een witte achtergrond telkens.

8. Onderzoek

professionele webshop laten maken regio AalstDuik minstens 2 maal per jaar in jouw Google analytics en onderzoek welke producten bekeken worden en welke niet. Op welke pagina's vertrekken de meeste bezoekers? Welke woorden typen ze in de zoekbalk?

9. Acties en kortingen

Werk campagnes uit waarbij men op bepaalde dagen korting krijgt op alle producten. Mensen zijn zot van kortingen en zijn hier gevoelig voor. Geef ze nog méér korting indien ze de actie sharen op Facebook. Zo gaat de bal aan het rollen.

10. Maak het verschil

Mensen vinden een bepaald product tegenwoordig op verschillende webshops. Zorg ervoor dat ze dit product bij jou bestellen door de beste service aan te bieden, gratis verzendkosten, snelle levertermijn, eenvoudig retourbeleid of een tijdelijke promotie. Je zal de klant moeten overtuigen dat je beter bent. Verzorg een leuke blog, post video's op social media, geef de mensen korting indien ze het product sharen, ...

Geef ook hulp bij problemen, en dit met een snelle opvolging van het probleem. Wanneer je bij een probleem voor een wow-ervaring kan zorgen, dan is ieder probleem met een bestelling een kans om klanten voorgoed voor je te winnen. Zulke klanten zijn zo tevreden dat ze aan iedereen vertellen over jouw webwinkel. De mening van vrienden wordt belangrijker en belangrijker. Iemand die jouw webshop aanraadt, zal zorgen voor een gratis, nieuwe klant.

Een slechte klantenservice doet echter net het omgekeerde, 1 slechte ervaring met een webshop die niet goed opgevolgd zorgt meestal voor een verloren klant. Die verloren klanten maken vaak ook nog eens ongewenst slechte reclame. Dit moet je ten alle tijden voorkomen!

11. Passie!

De hoofdreden om een webshop te starten moet passie zijn. Passie voor jouw product. Als je hart bij je product ligt, komt alles goed.

12. Definieer jouw USP

De concurrentie is moordend. Bepaal daarom wat jouw webshop uniek maakt. Dit noemen we Unique Selling Point. Wat bied jij aan dat niemand anders doet? Niet gemakkelijk, maar zéér belangrijk.

13. Algemene voorwaarden

Een bezoekje aan een advocaat is geen overbodige luxe. Deze kan voor jouw webwinkel een document met algemene voorwaarden leveren. Dit is belangrijker dan je zou denken en bevat belangrijke informatie over de betaling van producten, de leveringsvoorwaarden en de garantie voor de geleverde producten. Kijk hiervoor ook eens naar de algemene voorwaarden van andere webshops en kijk na wat zij allemaal melden in hun document.

14. Geef jouw webshop een gezicht

Wil je het vertrouwen van je potentiële klanten winnen, dan is het belangrijk je webshop menselijker te maken. Bezoekers van je webshop moeten het gevoel krijgen dat ze met een echt persoon zaken doen in plaats van met een bedrijf. Voeg daarom op jouw webshop een foto van jezelf of je werknemers toe. Geef mensen via Facebook een blik achter de schermen van je webshop. Post een leuke foto van je werknemers in actie of van wanneer jullie op teambuilding gaan. Voeg gerust een "over ons" pagina toe waar je het verhaal achter je webshop vertelt. 


15. Last but not least: cookie melding!

Wil je graag dat jouw webshop aan alle Europese eisen en wetgeving op het gebied van Privacy en Cookies voldoet? Laat dan een cookie-bericht op je website plaatsen (bescherming van persoonsgegevens). Dit is sinds dit jaar verplicht voor iedere webshop.

Voorbeeld webshop

Bezoek zeker eens de webshop van DE KLEINE ZEPPOS, dan kan je alvast eens kijken wat er mogelijk is. Hulp nodig bij webshop laten ontwikkelen? Contacteer ons dan gerust. U zal merken dat er voor ieders budget een oplossing voorzien is! Wij werken vanuit Aalst voor heel Vlaanderen.